Vogelvereniging  de Edelzanger Aalst-Waalre

28 -10-2023

Voor 2023 is door bestuur en leden besloten om weer een 1 daags wedstrijd te organiseren, en wel op zaterdag 28 oktober.    Inmiddels is deze tentoonstelling achter de rug, en  hebben de leden weer een leuke leerzame dag gehad. Er waren 83  vogels , die gekeurd werden door 2 ervaren keurmeesters . In totaal kwamen er 9 kampioenen. Tijdens het keuren mochten de leden aanwezig zijn en konden ze de keurmeesters vragen naar de verbeter punten  voor hun vogels. Het clubkampioenschap werd dit jaar voor de 2 e keer op rij gewonnen door Tinus van Zwet, die met 3 vogels op 276 punten uitkwam. In de avond werd er in de Doelen afgesloten met een gezellige avond ,waarbij ook de prijzen werden verdeeld.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Voor de fusie hielden zowel  vogelvereniging "De Edelzanger" uit Aalst als De Waalrese Vogelvrienden ieder hun eigen tentoonstelling. Een jaarlijks terugkerende activiteit waar alle leden naar uitkijken en wat voor de kwekers het hoogtepunt van het jaar is.

Vanaf 2020 zou er voor het eerst een gezamenlijke tentoonstelling worden georganiseerd in gemeenschapshuis "De Pracht" in Waalre. Deze zou plaatsvinden in het weekend van 21 en 22 oktober 2020. Helaas was dit door de Coronamaatregelen dit jaar onmogelijk. Dit betekent voor de vereniging een zware aderlating, vooral ook financieel. Helaas is  ook de tentoonstelling van 2021  vanwege dezelfde coronaperikelen niet door gegaan.

26 november 2022

Dit jaar hielden we een onderlinge 1 daags tentoonstelling en wel op zaterdag 26 november  2022.
Op zaterdag 26 november a.s. organiseerden de leden van vogelvereniging de Edelzanger uit Aalst-Waalre een “eendaags”vogeltentoonstelling.Na 2 jaar niets geen tentoonstelling te hebben gehad door de Corona toestanden, was het dat jaar dan toch weer gelukt om voor en door de leden een 1 dags wedstrijd te houden,

De vogels werden vanaf 8.00 binnengebracht, vanaf 9.00 uur werden ze door ervaren keurmeesters beoordeeld op kleur, houding, en compleetheid, en van punten voorzien,en de mooiste vogels in hun klasse zijn dan kampioen geworden.

Er zaten o.a.. Kleurkanaries, postuurkanaries, Europese wildzang, tropen en duiven.

vanaf 13.00 waren deze te bezichtigen voor belangstellenden. Omdat het een onderlinge wedstrijd is zaten er alleen vogels die gekweekt zijn door de eigen leden van de vereniging. Vanwege de hoge gemiddelde leeftijd hebben niet alle leden nog vogels waardoor er dit jaar slechts een kleine 100 vogels zaten. Toch hopen we dat de bezoekers er van genoten hebben.

Vanaf 20.00 uur hielden we de feestavond, met de prijsuitreiking aan de kampioenen van die dag

deze avond was alleen voor leden met echtgenoten toegankelijk.

Uiteindelijk zaten er 70 diverse vogels op deze 1 dags wedstrijd. 2 keurmeesters die hun best hebben gedaan om de mooiste vogels kampioen te maken .  Dat is gelukt en het is een leuke dag en avond geworden. Uiteindelijk is er ook een clubkampioen uitgekomen en dat is geworden Tinus van Zwet. Jarenlang heeft hij geprobeerd om dit een keer te presteren, en uiteindelijk is hij het dit jaar voor het eerst in zijn carrière geworden.

Samen met de echtgenoten hebben we er een leuke feestelijke avond van gemaakt met het uitreiken van de diverse prijzen, en hebben we ook ons lid Jos van Neer gehuldigd met zijn 25 jarig lidmaatschap